Saturday, March 6, 2010

Bro Taichi

Kenangan sewaktu di sekolah menengah menjengah ketika saya menerima ajakan seorang bernama BroTaichi menjadi rakannya dalam fb. Sehari sebelum itu, saya disapa seseorang yang mengenalkan diri sebagai Rano di fb juga.

Puaslah fikir... Rano? Taichi?

Lepas dok tatap wajah2 mereka, dan lama berfikir, barulah perasan yang Rano adalah senior saya dan taichi sekelas dengan saya. Saya ingat lagi dia duduk depan saya: dia sebelah Sekak (arwah) dan saya sebelah Itit. belakang saya Dading dengan Muji, belakang Muji Chipan dengan Rajen. Depan sekali Ani Guntur dengan Jijah....

Hahaha... kenangan manis menjelma kembali. Di sekolah saya itu, Sek Men Teknik Kuala Lumpur, tiada siapa kenal kita dengan nama sebenar. Kami semua ada nama TI. Entah apa2... Taichi postkan gambar kelas kami yang ada dalam majalah sekolah, dan dia tulis nama kami semua... Terharu melihat kembali kawan2 yang telah lama terpisah. Bagaimana wajah mereka, di mana mereka...

Ketua kelas kami, Man Danger. Ada Sutaji, ada Enon (dia lelaki), ada Rajesh, ada Adim, ada Steng, ada Sharojini (lelaki juga), ada Are Chick de Golok, ada Phony... dengar cerita Taichi, kesemua teman2 telahpun berjaya dalam kerjaya masing2. Architect, Engineers, lecturers, teachers, contractor... ada yang jadi Director. Alhamdulillah.

Paling saya tak boleh lupa, panggilan kepada guru2. Guru kelas kami adalah juga Guru Fizik, dia jalan tegak je. Kami panggil dia Momentum. Guru Kimia kami panggil Mak Chan, guru Penolong Kanan kami panggil Manap....saya dah lupa nama beliau apa.

Di sekolah ini, saya menjadi pelajar yang amat dikenali. Bukan kerana pandai dan cantik, tapi kerana tidak digemari oleh senior perempuan dan dimusuhi oleh pelajar lelaki yang satu batch dengan saya... Sebabnya, saya menjadi gilaan senior lelaki! Hahaha...

Terkenang macammana sabarnya Rano menanti saya di luar kelas setiap hari (dia menggunakan kuasanya sebagai Pengawas untuk keluar awal), semata2 kerana mahu 'mengiringi' saya turun tangga dan balik ke asrama...

Juga 'Abang Zaidi' yang sentiasa menanti saya melintas di sebelah kelasnya untuk ke tandar pelajar perempuan... Teringat bagaimana seluruh blok asrama lelaki seniors bergema dengan jeritan nama saya... tatkala saya melintas untuk ke Bus Stop... dan terkenang indahnya suasana diiringi 'abang-abang' Kelang yang membawa kami semua menaiki bas Tong Foong sampai ke Bangunan Cahaya Suria dan berjalan melalui Petaling Street menuju ke Bus Stand Klang...Biarpun mereka nakal dan ganas, tetapi mereka amat menjaga kami, yang berasal dari Kelang.

Sesekali teringat wajah Bro Allen yang sentiasa sabar dengan kerenah saya yang mengada. Ayah angkat saya, Ustaz (lupa nama), ada ramai anak2 angkat - Kak Zie, Gonang, Uncup, Zamil, Jemberk... Entah apa2 nama diaorang ni ada!

Paling saya tidak akan lupa, Steng, (singkatan dari Setengah), yang membantu menyiapkan projek Amalan Bengkel Kejuruteraan saya (buat hammer dari besi padu). Kalau dia tak tolong, gerenti projek saya tak siap. Habis semua budak perempuan boikot saya... kononnya saya 'seduced' Steng menggunakan cara kotor! Steng, jasamu dikenang hingga ke akhir hayat. Dia sahabat yang baik...Dengar khabar dia dah jadi tokey rangkaian restoran.

Saya ingat lagi seorang pelajar ni, Uterk, paling popular kerana sentiasa menjadi pilihan Manap untuk menjadi bahan bedalan rotannya... entah di mana dia kini. Dah tua, jadi bapak orang... kalaulah anak2nya senakal dia...

Saya punya sahabat2 karib - Chipan, Ardeem dan Dading. Tidak lupa Mezzi de Krodi, dan junior2 yang sayangkan saya - Azlina, Ruzitah, Ruhana.

Di sekolah itu saya membesar, dihina, dipulau, digilai, dibenci, disayangi, difitnah, dicintai... Saya berterimakasih kerana di sana saya mendapat kekuatan untuk mengharungi kehidupan, biarpun ketika itu saya amat membenci segala2nya. Selepas 30 tahun, saya mengaku, saya mendapat kekuatan hasil dari kehidupan yang sukar itu...

Tergelak bila Taichi tanya "Kenapa ko tak kawin dengan xxxx." Ramai sungguh yang tanya soalan cepumas tersebut. hahaha... Cinta Monyet, macam monyet gak lah... Dok terlompat2 je!

Anak jati Kelang, CHOKYAH.

1 comment:

  1. sekolah awak dulu berjiran dgn sekolah saya... dekat tapi jauh kan?

    ReplyDelete