Saturday, April 3, 2010

Keputusan

Akhirnya, saya membuat satu lagi keputusan besar dalam hidup saya. Saya akan mengakhiri episod bekerja dengan syarikat sekarang dan melakukan sesuatu yang lebih baik, Insyaallah.

Episod baru dalam kehidupan saya bermula beberapa bulan lalu. Saya mendapat panggilan dari Singapura. Ada yang memerhati saya dari jauh rupanya. Saya dilamar secara rasmi pada awal Januari bilamana dia sendiri ke Kuala Lumpur dan meminta persetujuan saya.

Saya teruja, dan agak keliru untuk membuat keputusan. Saya kongsikan apa yang berlaku dengan Maulana Bahaudin dan Maulana Jeelani yang kebetulan berada di India. Mereka menasihatkan saya untuk berdoa dan beristikharah. Yang paling mengesankan saya ialah bila ditanya "What does your heart says?".

Selepas beberapa ketika, saya cukup yakin dengan keputusan yang saya ambil, tetapi saya 'membeli' sedikit waktu untuk menunaikan janji kepada seorang sahabat. Dalam masa sama, saya berpeluang ke Mumbai menghadiri sebuah konferen. Di sanalah hati saya membulat. Saya akur dengan keadaan yang tidak menyebelahi saya di kedudukan sekarang, dan lebih baik saya segera memutuskan untuk menamatkan episod ini.

Saya ke Singapura selepas pulang dari Mumbai, dan saya ke Chennai sebaik kembali dari Singapura. Di Chennai, saya selesaikan perkara2 berbangkit, dan saya akhiri perjuangan saya di sini dengan satu kejayaan; biarpun tiada pengiktirafan, namun saya redha semua itu adalah ketentuan Yang Maha Esa.

Bermula Mei ini, saya akan ke industri yang baru. Saya akan bekerja bukan hanya sebagai pekerja, namun sebagai salah seorang 'empunya'. Syukur ke hadrat Illahi yang memberi rezeki sebegini besar kepada saya dan keluarga.

Saya juga mendapat khabar gembira bilamana syarikat persendirian yang saya tubuhkan di India mendapat suntikan modal dari seorang 'pembesar' di sana - hadiah buat pengorbanan saya. Mudah2an segala usaha ini mendapat keberkatan Allah sentiasa.

Saya amat memegang firman Allah ini - "Maka Allah sebaik2 yang memelihara dan Dia lebih penyayang dari segala yang penyayang." Surah Yusuf ayat 64.

1 comment:

  1. Pak Man doakan semoga anda berjaya.
    Pak Man yakin dengan kebolehan anda. InsyaAllah akan berjaya. Anda boleh pergi lebih jauh lagi.
    Teruskan usaha.
    (macam cikgu tulis dalam buku laporan pencapaian murid).

    ReplyDelete