Saturday, April 17, 2010

Kenapa ye?

"Betul kak....mati-mati saya ingat dia sembang dengan suami dia, sebab kejap2 dia call atau talipon dia berbunyi. Saya admire sungguh kat suami dia...Rupanya...suami orang".

Bersungguh-sungguh Rina bercerita tentang seseorang yang kami kenali ini.

"Siapa lelaki tu?", menyibuk saya nak tahu...sambil mata memandang ke jalanraya yang bengkang bengkuk di hadapan. Lori banyak dan laju-laju belaka. Takut juga jika terleka.

"Boyfriend lama dia... Zaman dia study kat overseas dulu. Katanya jumpa kat facebook!".

"Ohhhh..." jawab saya perlahan.

Banyak sudah yang didengar tentang 'pertemuan semula' cinta lama di ruangan facebook. Saya hairan bagaimana hati dan perasaan boleh terusik dengan kenangan lama. Apatah lagi jika kenangan itu berlaku sewaktu di bangku sekolah.

Apa yang boleh dipegang tatkala kita berusia belasan tahun? Dengan pendirian yang tidak tetap dan fikiran dipenuhi dengan perasaan dan nafsu, tentu sekali ia sesuatu yang tidak sesuai digunapakai lagi.

Bersahabat semula di dalam fb tidak salah. Menyimpul dan menyulam kenangan2 baru yang dibina atas memori silam adalah satu kesalahan. Apa salahnya jika persahabatan itu tulus dan lurus, tanpa perasaan?

Entahlah...mungkin saya tidak merasa apa yang orang lain rasa. Mungkin kerana saya temui kebahagiaan dalam kehidupan sekarang makanya saya tidak perlu mencari kebahagiaan di tempat lain, bersama orang lain. Mungkin juga mereka yang menyambung kembali kenangan lama terpisah dulunya kerana orang tua atau situasi... Mungkin juga pada waktu itu hati dan mata mereka kelabu...

Tapi...kenapa lupa dengan anak2 yang mengharap kehadiran mak dan ayah dalam hidup mereka? Bagaimana boleh dilupakan kasih dan sayang suami/isteri yang begitu setia menemani dalam susah dan senang?

Saya tidak punya jawapannya...Saya harap dia yang dimaksudkan Rina sedar bahawa dia telah melukakan hati suaminya dan isteri kepada kekasihnya... juga anak2 mereka... dan kawan2 dan keluarga yang menyayangi...

2 comments: