Friday, April 16, 2010

Akhirnya...

Saya melihat airmata bergenang di matanya, dan sejurus itu juga dia memeluk bahu saya. Ucapan terimakasih yang dibisikkan ke telinga saya menyayat hati saya. Saya juga sedih, kerana saya harus mengucapkan selamat tinggal. Dua tahun yang penuh dengan sejarah dalam hidup saya...

Semalam saya mengakhiri perjuangan saya di tempat kerja saya... Sebuah syarikat yang penuh dengan peluang dan keupayaan, namun ianya juga dipenuhi dengan permainan politik dan hipokrit yang calang2 orang, payah nak menghadapinya.

Saya memiliki kedudukan selesa di sana. Jawatan tinggi, kuasa mutlak dan dikenali ramai. Semuanya nampak indah, hakikatnya, saya makan hati. Saya tidak tahu cara mana harus saya mainkan untuk mengelak dari permainan politik kotor sesetengah manusia yang penuh dengan azam untuk memiliki kuasa.

Pada mulanya semuanya mudah untuk saya. Ada shield yang sentiasa berada di depan saya. Dia abang, teman, boss, saudara...yang percaya dan yakin dengan keupayaan saya. Hubungan saya dengannya hangat diperkatakan; bermula dari kata2 manusia yang cemburu. Lalu satu demi satu perlakuan saya diperhatikan. Selepas dia pergi meninggalkan syarikat, hidup saya di sana makin terhimpit. Saya dihentam dari setiap sudut, oleh dua orang manusia palsu yang cukup marah dengan kejayaan demi kejayaan yang saya capai.

Syukurlah... akhirnya si dia yang cukup percaya dengan fitnah2 yang dilemparkan pada mulanya terhadap saya, sedar bahawa dia tersilap. Tuhan bukakan hatinya untuk mengaku bahawa saya adalah seorang manusia yang cukup takut dengan balasan Allah. Saya hanya melakukan yang terbaik, sekadar yang saya mampu, dalam menjalankan usaha saya. Segala yang saya lakukan adalah dengan petunjuk Allah, kerana itu yang saya panjatkan setiap masa.

Saya keluar dengan dignity. Dengan persahabatan. Dengan doa dan harapan.

Mudah2an perjalanan saya selepas ini dipermudahkan. Amin.

No comments:

Post a Comment