Tuesday, April 20, 2010

Dah lain?

Dalam masa bercuti ini, saya sempat bertemu beberapa teman yang lama tidak dihubungi. Maklum saja kehidupan sibuk yang saya jalani sejak setahun lalu menjarakkan saya dengan ramai orang.

Saya bertemu dengan Roslan, yang hampir 30 tahun tidak bertemu.

"Assalamualaikum. Ini Myra kan? Hang masih cantik cam dulu gak...".

Saya terpaku. Siapakah dia?

"Roslanlah..." Dia menjawab tanpa ditanya.

Sambil memohon maaf kerana saya lupa langsung wajahnya, kami terus rancak berbual.

Di akhir pertemuan, dia berkata:

"Hang dah lain sekarang ni. Aku tengok gaya hang ni cam orang kaya je. Tapi, bila aku sembang dengan hang, aku rasa hang ni humble, simple dan kuat semangat. Hang betol2 dah lain sekarang ni, Myra..."

Saya pandang wajahnya dan bertanya:

"Aku dulu camana?"

Sambil tergelak dia menjawab:

"Hang dulu? Manja, nampak hang bergantung kat orang, tak suka susah, memilih.... dan yang paling aku ingat, hang cukup pandai buat hati orang cair dengan suara hang..."

Berpinar kepala saya! Fuh!!!! Buruknya perangaiku!!!!

2 comments:

  1. Berubah itu baik, tapi harap-harap biarlah selalu kearah kebaikan.

    ReplyDelete
  2. Pak Man, pengalaman hidup mematangkan manusia... ALhamdulillah saya telah berubah menjadi manusia yang lebih baik!

    ReplyDelete