Friday, January 8, 2010

Sampai bulan...

Kami makan tengahari bersama lepas kuliah. Kafetaria di asrama Kenanga dipenuhi ramai pelanggan. Aku teragak2 untuk memandang matanya. Itu kali pertama kami bersama.

Entah mengapa, dia mengajakku. Dan aku juga tidak punya jawapan kenapa aku mahu keluar bersamanya.

Nasi ayam yang ku makan terasa tawar. Aku mula bercakap dan bercakap, tentang kelas, tentang subjek, tentang lecturers... walhal dia bukan tahu apa yang aku ceritakan. Dia hanya tersenyum memandangku. Aku harus memuji wajah tampannya. Hidungnya mancung, bibirnya merah, matanya redup, tajam dan amat menarik perhatianku.

Dia terus tersenyum. Aku makin kalut. Tidak pernah aku direnung begitu. Siapa dia sebenarnya? Aku pun tak tahu...

Dia baru saja aku kenali. Sesekali bertembung sewaktu dalam perjalanan ke kelas, atau di library. Dia rapat dengan kawan2 baikku, namun dia tidak pernah berbual denganku. Yang aku tahu, dia pendiam orangnya.

Bagaimana boleh aku keluar makan dengan dia? Itu persoalannya. Selalunya aku tidak akan menerima ajakan sesiapa. Aku cukup setia.

Sewaktu aku sibuk mengemas nota2ku selepas berakhirnya kelas, aku terpandang satu wajah yang memenuhi fikiranku sejak akhir2 ini. Dia berdiri sambil menyandarkan badannya yang tinggi lampai ke dinding di luar kelasku. Jantungku berdegup kencang. Adakah dia menungguku? Bagaimana dia tahu aku ada di kelas ini? Dia bukan satu fakulti denganku....Ahhh...perasan rupanya aku... Angananku terhenti bila ku lihat dia bersembang dengan dua pelajar lelaki lain.

Aku terus keluar dari kelas dan mahu segera pulang ke kolej. Lapar. Maklum saja kelas bermula awal pagi dan berterusan hingga tengahari.

Tiba-tiba aku terdengar suara di belakangku:

"Lajunya... nak kejar apa?"

AKu menoleh. Dia sedang mengejarku dari belakang.

Aku toleh ke tempat lain. Mana tahu dia bukan bercakap denganku...

"Myra...saya sedang kejar awak ni...."

Langkahku terhenti. Aku pandang wajah tampan itu. Kulitnya yang kemerah2an, matanya tajam kelihatan di sebalik kacamata...

"Sorry...I ingat you cakap dengan siapa... Yeah...Saya sedang kejar makanan..." jawabku selamba.

"Saya pun lapar. Jom kita makan?"

"I want to go back to Delima. You?"

"I want to walk with you...."

Ohhhh... bagaikan gugur jantungku.

Kami berjalan beriringan. Sampai di simpang Kenanga, dia kata

"Saya belanja awak hari ni."

"You kena loteri ke?"

"Haah...boleh kan?"

"Why not?" Ahhh... mulut ni, menjawab tanpa berfikir.

Makanya, aku pun makan berdepan dengan dia. Matahari yang terpacak membuat peluhku mercik merata2, tapi aku terasa tangan dan kakiku sejuk.

Aku kehabisan modal untuk bercerita lagi. Aku minum air sirapku habis dan mula memandang keliling. Ada juga wajah2 yang ku kenal... tersenyum simpul memandangku. Malunya...

"Myra...may I ask you something?"

"What?"

"You ada boyfriend?"

Eh mamat ni...sedapnya bahasa... Tak de filter langsung!

"Yes and no". Alah... kenapa jawab?

"Maksudnya?"

"I had."

"Oh... I am glad to hear that".

Hey!!! Ada ke patut dia kata gitu?

"Kenapa you tanya?"

"Sebab I nak tanya you sampai mana kita nak berkawan...?"

What? Aku tak kenal dia pun!!!!

Entah kenapa laju ke mulutku menjawab...."Sampai bulan...sampai bintang...sampai pucuk kayu ara..."

Dia ketawa besar. Aku termalu. Merah padam wajahku....

"Can I propose you to be my special girlfriend?". Suaranya perlahan, wajahnya betul2 di hadapan wajahku, matanya merenung tepat ke dalam mataku....

"Aaarrr....let me think about it... I don't know you. I think you are crazy. Kita baru kenal...Give me time..."

Aku angkat beg dan jalan selaju2nya meninggalkan kafetaria Kenanga menuju ke Kolej Delima....Seribu satu persoalan menerpa fikiranku. Pandanganku terasa kelam, otakku berdengung, langkahku sumbang....Aku rasa nak menjerit sekuat hati. Aku rasa nak nangis. Aku rasa nak lompat. Aku rasa melayang2....

5 comments:

  1. Kisah apakan ini kak su??hehe..saya tersenyum sendiri..

    ReplyDelete
  2. kisah ini tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati .... hahahaha...

    indahnya jatuh cinta...

    ReplyDelete
  3. Dari gaya kedua-dua nya...(dialog), Pak Man rasa kisah ni berlaku di sekitar 1985 atau 1986.
    Waktu tu "mamakteria" dah tak ada dah kot.....

    ReplyDelete
  4. emm.. indahnya cinta..ni mesti kisah kak su dgn si mata cantik...kan3

    ReplyDelete
  5. Pak Man....Mamakteria ada lagi...hehehe. Pak Man pun ada gak ke kat sana?

    Ms Legolas, mana ada kisah saya... ini hanya cerita rekaan semata2....

    ReplyDelete