Thursday, January 14, 2010

Siapa?

Sambungan kisah di posting yang lalu. Tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati. Saya bercita2 untuk menjadi novelis cinta terhebat!!! Hahaha....
****************************

Telah seminggu berlalu sejak aku duduk makan dan di'lamar' oleh Imran. Seminggu juga sejak ku terima warkah dari Fazli. Juga seminggu sudah tidak ku dengar berita atau bertemu dengan Sam. Aku dibuai perasaan. Rindukan gelak dan jenaka Sam yang sering menghiburkan. Rindukan suara Fazli yang lembut dan caring. Rindukah aku pada renungan mata Imran yang tajam???

Namun aku rasa tenang. Otakku tidak lagi berserabut memikirkan siapa yang menjadi pilihanku. Sam ku kenali sejak kecil. Kami sama2 menaiki bas ke sekolah. Kemudian dia ke MRSM. Namun setiap cuti sekolah kami akan bertemu di kampung. Dia pelawak yang sering membuat aku ketawa. Dan dia sahabat karibku...Tiada cacatnya Sam di mataku. Bijak, kacak, bergaya. Semua ada padanya. Namun kenapa aku tidak mampu jatuh cinta padanya?

Fazli ku kenali sewaktu aku di tingkatan empat. Waktu itu Fazli sedang mengikuti kursus persiapan untuk ke luar negara. Sejak itu kami sering berhubung melalui surat dan kad. Fazli suka memanjakan aku dengan hadiah. Sesekali dia pulang bercuti, dia akan menghujaniku dengan coklat, bunga, teddy bear, kad2 ucapan yang indah...dia juga amat suka memuja dan memuji diriku. Sebagai gadis remaja, aku menyukai semua itu. Malangnya, Fazli mengkhianati kesetiaanku. Dia mengaku bahawa dia punya kekasih hati di sana. Alasannya, dia sunyi. Bagaimana pula aku di sini? Aku tolak salam2 persahabatan yang dihulur semata2 kerana dia.... Sekali aku dikhianati, tidak mudah untuk aku memberi kemaafan...

Imran...dia ku kenali melalui Shasha, teman sebilikku. Kami saling tersenyum waktu diperkenalkan. Kemudiannya, aku sering terserempak dengannya di library, di corridoor, di luar bilik kuliah... Banyak sungguh kebetulannya, walhal fakultinya jauh dari fakultiku. Dia sering menghadiahkan aku senyuman manis. Sesekali kami bersembang, bertanya khabar dan bercerita kisah dunia.... Biarpun selalunya ia sebentar cuma, aku akui hatiku berdebar setiap kali aku memandang matanya yang tajam...

Aku makin sibuk dengan kuliah dan tugasan. Exam bakal menjelma. Tumpuanku hanya pada pelajaran. Aku lupa pada kesemua jejaka tampan ini hinggalah satu hari aku terjatuh di tangga library. Bertaburan buku yang ku pegang. Malunya aku tidak terkira. Entah apa yang ku fikirkan bila tiba2 aku terasa aku telahpun terduduk di atas lantai... Ku pandang kiri dan kanan. Banyaknya mata yang memandangku. Rasa sakit punggungku hilang disebabkan malu. Tebal sungguh mukaku. Terasa panas menjalar... Ya Allah... apalah malangnya nasibku hari ni....

Sedang aku berusaha untuk bangun, aku terasa tanganku disambut oleh satu genggaman kuat. Bila ku toleh ke belakang, aku tergamam. Wajah tuanpunya tangan tadi juga berubah menjadi merah. Maluku bertambah....Ingin rasanya aku berlari, tapi, aku terpaku di situ.

"Are you ok?" suara itu berlagu di telingaku.

"I guess so..." jawabku perlahan.

"Cammana boleh jatuh?" tanya tuanpunya suara.

"Entah." jawabku lagi sambil cuba menyarungkan selipar Bata yang ku pakai... Oh... putus rupanya seliparku...

"Selipar you putus. Saiz apa you pakai? I pegi belikan kat Ko-op depan tu. You tunggu I kat luar tu ye?"

"5. Thanks". Aku tidak kagi mampu mengeluarkan suara. Airmata mula mengalir. Kalau tadi aku malu, kini aku rasa sedih dan sakit. Perlahan2 aku berjalan ke kaki lima yang berbumbung. Satu2nya selipar yang aku miliki telah putus. Dan, aku masih terkaku kerana tidak menyangka ada tangan yang sudi membantu aku berdiri semula...

Seketika kemudian dia telah pun berada di hadapanku.

"Diaorang cuma jual selipar Jepun je. Jepun pun Jepun lah ye? Janji you boleh jalan."

Aku sarung selipar Jepun tanpa sepatah kata. Airmata ku mengalir dengan deras tanpa dapat ku tahan. Malu sungguh aku kat dia...

Aku cuba berjalan, namun lututku terasa amat sakit. Langkahku terhenti. Pinggangku juga sakit...

"Myra...I rasa you tak boleh jalan balik ke kolej. Jauh tu. Biar I hantar you balik... Kereta I ada kat sebelah sana. Jom."

Dia menghulurkan tangannya dan mengambil beg yang ku sandang. Fail di tanganku juga diambilnya. Aku terus membisu sambil terdengkut2 mengekorinya.

Sampai ke keretanya, dia bukakan pintu kereta dan terus memandu menuju kolejku. Aku buang pandangan ke luar tingkap. Perasaan malu membuak2 dalam diriku.

Bila dia berhentikan keretanya, aku menoleh ke arahnya. Aku cari matanya. Aku teguk air liur dan aku katakan...

"Terimakasih banyak2 Imran. Tuhan je yang akan balas kebaikan you...."

Aku keluar tanpa menanti jawapannya dan terus menaiki tangga ke bilikku. Degupan jantungku bertambah kuat. Namun, aku terasa hatiku penuh berbunga-bunga. Otakku seolah2 diselaputi awan yang disinari mentari. Senyuman terpalit di wajahku... Hilang semua kesakitan yang ku tanggung...Aku sedang menyanyi...lagu cinta...di dalam hati...

No comments:

Post a Comment