Monday, January 11, 2010

Yang mana satu...

Sampai di bilik, aku campakkan beg di atas lantai dan terus melompat ke atas katil. Panas dan berpusing2 rasanya. Kipas yang berputar laju seakan tidak mampu menyejukkan badanku.

Ingin sekali aku lelapkan mata, namun suara tadi asyik terngiang2 di telinga... alah... bila la benda ni nak hilang?

Sedang aku cuba dan terus mencuba, terdengar pintu bilik terkuak.

"Assalamualaikum...posto! posto! Eh, ko ada Myra... Surat biasa untuk Myra yang tersayang... dan seperti biasa, stemnya sudah ku rembat...!"

Azni mengunjukkan sampul surat tanpa setem kepadaku.

Aku ambil dari tangan Azni dengan lemah..."Thanks..."

"Ko ni kenapa? Happy la beb... Macam tak suka je dapat surat ni?"

"Tak de apa lah..." jawabku ringkas.

Sampul cantik itu ku koyak perlahan. Tulisan cantik itu ku baca satu persatu..

Aku lepaskan keluhan berat. Tiada siapa bersamaku. Hanya surat itu dan aku... Surat yang merentas lautan dan benua sebelum sampai ke tanganku. Surat yang biasanya ku tunggu-tunggu sejak tiga tahun lalu...

Aku merenung jauh ke luar tingkap. Fikiranku kusut. Maafkan dia? Selepas apa yang dia buat padaku? Semudah itu?

Satu demi satu kenangan menerjah. Aku cuba menilai apa yang indah....TIADA.

Sedang aku melamun, aku terdengar namaku dipanggil melalui pembesar suara.

"Myra Zulaikha. Ada seseorang sedang menanti di bawah."

Alah... siapa pulak menyibuk ni?

Aku berlari menuruni tangga. Dan sebaik terpandang susuk tubuh yang membelakangiku, aku terhenti.

"Apa you buat kat sini?" aku tanya tuanpunya susuk tubuh tadi.

"Hai Myra. I lalu tadi. Terfikir nak ajak you gi minum. Jom?"

"Malaslah Sam. I letih..."

"Ala you ni... sesekali I datang jauh2 ni nak ajak you sembang2... Marilah. Kat depan tu je."

Sam belajar di universiti lain. Tapi selalu melepak dengan geng2nya di kampusku. Dia satu antara ramai yang sedang mencuba nasib...

"Okaylah. Kejap je. I betul2 tak de mood".

Sambil menghirup teh tarik, aku dengar cerita merapu Sam. langsung tidak menarik minatku.

"You ni kenapa Myra? Macam orang tengah frust menonggeng je?"

Aku jeling muka Sam yang poyo...

"Ya... dah tau kenapa tanya?"

"La....I ni kan ada? Bagilah peluang kat I, Myra. I akan bawa you ke mana saja... ke bulan, ke bintang???"

Aku betul2 bengang dengan Sam. Hampir menitis airmataku....

Tiba2 suara Sam berubah perlahan...

"Tell me, Myra. What happened?"

Aku terpana mendengar suara Sam yang lembut. Aku pandang tepat ke wajahnya. Tiba2 aku rasa airmata panas membasahi pipiku....

Aku tundukkan wajah. Mata redup Sam terus memerhatikanku...

"Sam, Mamat tu nak sambung kembali hubungan kami. I hate him so much, but he is always very special in my life. I dah penat menunggu, in fact I buang masa tunggu dia selama ni... and, to make things worst, I've met someone else... and, I think I ... like him...." suaraku perlahan2 keluar dan aku angkat muka memandang wajah Sam. Sam tersandar ke belakang. Wajahnya mendung, tiada lagi senyuman di bibirnya. Dia mengalihkan pendangan, jauh entah ke mana...

"I am so sorry, Sam. You are my friend, my good friend. And, good friends will not fall in love with each other..." hanya hatiku yang mampu berkata2...

Sam bangkit dan terus berlalu selepas membayar harga makanan kami. Aku cuba mengejarnya, tapi Sam pantas memulas kunci motor dan terus memecut....

2 comments:

  1. Sambungan pada kisah sebelumnya... hehehe... sedang cuba2 menulis novel... mana tau ada yang berminat nak terbitkan...

    tapi, ianya tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati...

    ReplyDelete