Thursday, May 6, 2010

Kesalan

Iklan di TV menunjukkan kisah peragut yang menyebabkan seorang gadis kehilangan beg tangan; dan cukup sedih kerana gadis itu hanya ada RM4 terakhirnya....

Kemudian si peragut ini membawa ibunya ke pasar. Sedang si ibu berjalan, ada motor lain cuba memintas si ibu dan cuba meragut beg yang digalasnya. Akibatnya, si ibu terjatuh lalu dilanggar kereta dan mati di tempat kejadian.

Peragut tadi meraung kekesalan. Di tangan ibunya, ada RM4 yang dicuri dari gadis tadi...

Iklan. Lakunan.

Itu kenyataan. Saya terkedu bila saya dianggap masih berdendam dengan apa yang pernah terjadi dalam hidup saya satu waktu dahulu. Sedangkan, saya hanya bergurau.

Tiada kesalan dalam hidup ini sebenarnya. Saya sukakan keindahan hidup saya yang penuh warna-warni. Saya puas dapat melaksanakan tanggungjawab saya sebagai hamba Allah dan umat Muhammad dengan segala yang terdaya. Namun saya sedar saya banyak bergurau dan bermain.

Tiba masanya saya serius dengan diri saya. Maaf kawan, aku akan kembali menjadi diriku yang tidak lagi tersenyum.....Jika itu yang terbaik buatku.

1 comment: