Sunday, May 23, 2010

Bersara Awal

Bulan Februari 2010: saya amat terbeban dengan tuntutan untuk saya ke India. Waktu itu, anak saya baru sembuh dari kemalangan yang menyebabkannya patah tulang bahu.

Saya hanya dapat bercuti seminggu bersamanya sebelum saya kembali ke India untuk 2 minggu seterusnya. Saya menangis setiap hari. Saya benci dengan keadaan yang teruk itu. Walaupun saya pernah berhasrat untuk menamatkan perkhidmatan saya dalam tahun ini juga, namun keadaan yang saya alami waktu ini memualkan saya.

Saya pulang ke Malaysia dan bertekad. Saya ke Mumbai untuk 3 hari, bertemu dengan ramai teman baru yang memberi persepsi berbeza. Kemudiannya saya ke Singapura bersama keluarga dan saya temui jawapan yang saya cari.

Saya ke India lagi, dan saya pasti, itu yang terakhir. Saya penat. Saya bosan. Saya sakit. Lalu saya khabarkan kepada tuan2 besar...ramai yang menghalang walaupun ada seorang yang cukup gembira.

Saya bercadang untuk berkhidmat dengan syarikat lain. Tapi, takdir Tuhan mengatasi segala2nya. Perancangan saya tidak menjadi kenyataan. Mulanya saya buntu, keliru dan ketakutan. Tapi kemudiannya saya terfikir...

Lagi beberapa tahun aku akan menjejak setengah abad. Badanku ini sudah penat bekerja. Otakku sudah haus kerana tidak seminitpun dia berehat...kadangkala dalam tidur pun aku bekerja. Apa kata jika aku bersara?

Ramai kakitangan awam yang memilih untuk bersara awal pada usia 40 tahun. Mereka kemudiannya memulakan perniagaan sendiri ataupun tinggal di rumah menguruskan rumahtangga. Kalau mereka boleh, apa kurangnya aku?


Sejak seminggu lalu, saya bangun tidur dengan satu perasaan yang cukup berbeza dengan perasaan bangun tidur sejak 22 tahun lalu. Saya mula merasa gembira berada dalam kelompok 'makcik2 dan kakak2' yang bersenam dan bertaichi di taman tasik. Saya mula merasa teruja untuk menghadiri majlis ilmu di surau berhampiran. Saya mula menyimpan keinginan untuk memasak masakan2 yang menjadi kegemaran anak2. Saya bersemangat untuk membantu teman2 menyediakan business plan dan business proposal dengan upah sepinggan nasi dan segelas air. Saya seronok mencabar si kenit ejaan, spelling, dictation dan rencana, sambil membuat dia mengira sepanjang masa. Saya bayangkan si Abang yang agak 'lemah' dalam pelajaran berjaya mendapat 10A+ dalam SPM tahun hadapan. Saya suka melihat senyuman suami setiap kali beliau pulang.

Saya tiada persediaan dari segi kewangan. Simpanan: sifar. Perniagaan: tiada. Pelaburan: RM10 dalam ASB.

Bagaimana boleh saya putuskan untuk bersara jika tiada persiapan?

Saya bermohon hanya kepada Allah yang satu agar saya diberi rezeki yang melimpah ruah dan Dia akan tunjukkan kepada saya jalan terbaik yang harus saya ambil untuk memastikan keluarga saya tidak menghadapi kesukaran dalam kehidupan seharian kami. Tolonglah hambaMu ini Ya Allah....

1 comment:

  1. salam ziarah

    jemput ke blog saya, walau tidak banyak membantu, insya-allah sedikit panduan dengan harapan dapat membantu

    salam perkenalan daripada saya

    www.naufalsayang.blogspot.com

    (Panduan bekerja di rumah)

    ReplyDelete